ul. Dąbrowszczaków 39, I p.
10-542 Olsztyn (mapa)
Zapraszamy na XIX edycję Tygodnia Bibliotek, organizowanego przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Jest to akcja mająca na celu promocję czytelnictwa i podkreślenie roli bibliotek w poprawie jakości życia i edukacji jak również podniesienie prestiżu zawodu bibliotekarza.
Tydzień bibliotek od kilku lat odbywa się w tym samym terminie 8-15 maja, natomiast hasło każdej edycji zmienia się co roku, a wyboru dokonuje Zarząd Główny Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, będący pomysłodawcą i koordynatorem akcji.
Hasło tegorocznej edycji to: „Biblioteka-Świat w jednym miejscu”.
W ramach Tygodnia Bibliotek Centrum Polskie Francuskie proponuje 2-godzinne spotkanie warsztatowe dla dzieci w wieku 5 – 8 lat. Przewiduje łącznie 3 warsztaty w tej edycji po 1 spotkaniu dziennie.
Termin do wyboru: 11, 12 lub 13 maja
Godzina przeprowadzenia do wyboru: od 10:00 do 15:00
Czas trwania warsztatu: 2 godziny zegarowe (maksymalnie)
Opis spotkania:
część 1: Seans papierowego teatru – Kamishbai opowiadanie „Mój przyjaciel Kemushi” około 15 min.
Część 2: Warsztat – stworzenie własnego mini teatrzyku papierowego.
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Oferta kierowana do przedszkoli i szkół podstawowych.
Liczba spotkań jest ograniczona.
„Mój przyjaciel Kemushi” autorstwa Nathalie Dargent, opowiada o przemianach w przyrodzie wraz ze zmieniającymi się porami roku. Kemushi po japońsku znaczy gąsienica. Narratorem opowieści jest dziecko, które obserwuje stworzenie. Poznajemy uroczą gąsienicę mieszkającą w małym domku na drzewie. Całą zimę rośnie i dojrzewa schowana pod ciepłą kołderką, na wiosnę słyszy zapracowanych ogrodników. Jest już całkiem duża, w domku jest mniej wygodnie. Kiedy owocowe drzewa przekwitają a ”płatki spadają jak konfetti” Kemushi staje się pięknym motylem. „Płatki opadają, a on odlatuje”. Stworzenie, które z brzydkiej larwy przemienia się w pięknego motyla, jest częstym motywem literackim również w książkach dla dzieci. Tu został przepięknie, bardzo poetycko wykorzystany, zarówno w ilustracjach jak i w delikatnym, wieloznacznym tekście autorki.
Historia Kamishibai
Kamishibai w formie jaka istnieje po dziś dzień pojawił się w Japonii w latach dwudziestych XX wieku, ale jego źródła sięgają długiej tradycji japońskich bajek obrazkowych.
KAMI to papier, SHIBAI to teatr – KAMISHIBAI to Papierowy Teatr
Kamishibai Papierowy Teatr to teatr obrazkowy lub inaczej teatr ilustracji.
Jest to technika opowiadania, czytania wywodząca się z Japonii, wykorzystując plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą lub kartonową skrzynkę (butai), – na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych – w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania.
Kamishibai – lekka drewniana scena z opowieścią na papierze w środku, może być używany z powodzeniem w domu, w bibliotece, księgarni, szkole, przedszkolu czy dziecięcych oddziałach szpitalnych.
Teatrzyk kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości. Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania, aktywizująca metoda pracy z uczniem.
Źródło wydawnictwo Tibum