Stara i nowa Europa w liczbach

Od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2022 r. we współpracy z partnerami z Polski (Centrum Polsko-Francuskie w Olsztynie, Niepubliczna szkoła podstawowa w Lamkowie), Włoch (szkoła podstawowa Istituto comprensivo Folignano-Maltignano, uniwersytet w Teramo) i Portugalii (zespół szkół São Bruno w Oeiras) realizujemy projekt partnerstwa strategicznego dla edukacji szkolnej pt. "Stara i nowa Europa - sztuka jako klucz do zrozumienia przemian społecznych i politycznych".

Celem projektu jest zachęcenie młodych ludzi do interesowania się sztuką poprzez osadzenie jej w szerszym, wielodyscyplinarnym kontekście. Chcemy pokazać uczniom dzieła sztuki jako świadectwo czasów, w których powstały, tendencje artystyczne, jakie krążyły i rozpowszechniały się w Europie w czasach sprzed Internetu i szybkiej komunikacji oraz to, w jaki sposób były one powiązane z sytuacją polityczną i społeczną. Sztuka stanowić ma źródło inspiracji, tematów do dyskusji, pretekst do nawiązania kontaktów z młodymi ludźmi z innych krajów.

Projekt skierowany jest do młodzieży, uczniów, dla których zaplanowaliśmy międzynarodowe obozy artystyczne (maj 2020 na Warmii i Mazurach, w 2021 w Portugalii, a w 2022 roku we Włoszech) oraz nauczycieli, którzy będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie animacji wideo, lap-booków, teatru, sztuk plastycznych, czy naukowego badania dzieł sztuki.

ROK I

GRUDZIEŃ 2019: Pierwsze spotkanie projektowe w Olsztynie

Przedstawiciele wszystkich organizacji partnerskich spotkali się w Olsztynie. Dla gości z zagranicy była to pierwsza wizyta w Polsce. Podczas spotkania omówiliśmy szczegółowy program na pierwszy rok realizacji projektu.

Points to discuss

Report of the meeting

Kolejny etap: rekrutacja uczestników. Zostanie przeprowadzona oddzielnie w każdej szkole. Zasady rekrutacji przedstawia ten filmik: KLIK 

Projekt ma swój Twin-space

 

 

LUTY 2020: filmowe warsztaty dla nauczycieli

Marlene, Claudia, Silvia, Roberta, Alessandro, Nika, Gabriele, Agnieszka, Małgorzata, Bożena, Monika, Beata i Mariola pod fachową opieką Macieja Janickiego (Filmowanie Kreatywne) zgłębiali tajniki tworzenia filmów. Nauczyli się podstawowych zasad filmowania (ustawiania kamery, nagrywania dźwięku, ustawiania tła, sceny, wywiadów) oraz montażu filmów (oprogramowanie, dobór muzyki, prawa autorskie). TUTAJ dostępne są materiały z warsztatów.

Materiały do filmów zostały zebrane w instytucjach kultury: Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Galeria Stary Ratusz Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie (dziękujemy za udostępnienie sali na jeden dzień warsztatów), Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Teraz swoimi umiejętnościami dzielą się z uczniami przygotowując ich do kolejnego etapu projektu - sztuka w obiektywie kamery młodych Europejczyków - warsztaty wideo dla uczniów.

TUTAJ przeczytacie artykuł na temat warsztatów opublikowany w Gazecie Olsztyńskiej

Coronavirus zmusił nas do zmiany harmonogramu projektu :(

Majowe warsztaty dla uczniów zostaną zorganizowane w późniejszym terminie. Nie tracimy nadziei i nie składamy broni!

MAKE MOVIES WITH YOUR MOBILE

Nagrywanie zdjęć
Dźwięk i edycja
Copyright
Jak zachować się przed kamerą?
Jak za pomocą muzyki i oświetlenia łatwo zmienić charakter sceny

Seria filmów instruktażowych uczących filmowania za pomocą smartfona

1) Zdjęcia

2) Dźwięk i edycja

3) Prawa autorskie

4) Jak zachować się przed kamerą

5) Charakter sceny

ERASMUS DAY 2020

Uczniowie szkoły Istituto comprensivo Folignano Maltignano
Widok sali szkolnej w Lamkowie, z ekranem na którym wyświetlane jest spotkanie
Widok klasy w szkole Sao Bruno, uczniowie uczestniczący w spotkaniu
Uczniowie szkoły ucczestniczący w projekcie
Uczeń szkoły Sao Bruno, przed komputerem, podczas spotkania online
Widok uczniów szkoły Sao Bruno, w klasie

Z powodu pandemii i związanych z nią ograniczeń nie udało się zorganizować warsztatów dla uczniów, ale od czego są narzędzia cyfrowe ;-)

Z okazji Erasmus Days zorganizowaliśmy wirtualne spotkanie młodych uczestników projektu.

Brian, Alice, Thomas, Victoria, Lise, Dylan, Francesco, Laura, Raffaele, Alice, Marysia, Beata, Marcin, Daria i Kajetan zaprezentowali siebie, swoje szkoły i regiony, oczywiście w języku angielskim. Bardzo się cieszymy, że udało nam się spotkać w tak szerokim gronie!

 

 

DZIAŁANIA LOKALNE

Uczniowie z Lamkowa na terenie Muzeum Bitwy pod Grunwaldem
Makieta pola bitwy pod Grunwaldem
Uczniowie szkoły z Lamkowa w Muzeum Bitwy pod Grunwaldem
Eksponaty z muzeum w Stębarku - zbroje i stroje
Uczniowie szkoły Sao Bruno w urzędzie miejskim w Caxias, w tle obraz
Uczniowie szkoły Sao Bruno przed urzędem miejskim w Caxias

Udało się wyjść w teren :-) Uczniowie z Lamkowa odwiedzili Muzeum Bitwy pod Grunwaldem, gdzie zbierali informacje i materiały na temat tego ważnego wydarzenia z historii regionu.

Uczniowie ze szkoły Sao Bruno odwiedzili Urząd Miasta Caxias, gdzie znajduje się cenny obraz lokalnego artysty (o tym, że cenny, świadczy fakt, że w przeszłości obraz był przedmiotem zuchwałej kradzieży - na szczęście wrócił na swoje miejsce).

O tym, czego się dowiedzieli, opowiedzą w filmikach i prezentacjach.

Prezentacja o królu Władysławie Jagiełło: KLIK

Prezentacja o bitwie pod Grunwaldem: KLIK

WARSZTATY TEATRALNE DLA NAUCZYCIELI

Grupa ludzi siedzących w okręgu w bibliotece szkolnej
Dwie osoby wykonujące ćwiczenia w sali gimnastycznej
Dwie osoby klęczące na podłodze nad arkuszem papieru, zapisujące na nim hasła
Cztery kobiety siedzą na podłodze, wpatrują się w kartki z tekstem
Trzy kobiety i jeden mężczyzna siedzą na podłodze w sali gimnastycznej, rozmawiają, omawiają wydrukowany tekst
Ekran, na którym widoczne są różne słowa zapisane przez uczestników warsztatów, dotyczące wrażeń z danego dnia
Trzy kobiety i jeden mężczyzna stoją w sali gimanstycznej
Dwie kobiety siedzą na podłodze, pochylone nad kartkami papieru, coś na nich piszą
Grupa osób pozująca do zdjęcia. W tle góry porośnięte lasem, z prawej strony widoczne muzy zamku, kolorowe i pokryte mozaiką
Karton papieru ułożony na podłodze, na nim zapisane hasła dotyczące przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Europy
Grupa osób stojących w kole, w trakcie ćwiczeń ruchowych
Grupa osób zstojących na schodach, pozujących do zdjęcia. W tle kolorowe mury zamku

15-19 listopada, Oeiras, Portugalia. Pogoda znakomita (na specjalne zamówienie), woda w Atlantyku mocno rześka, humory uczestników doskonałe :-)

Nauczyciele z Lamkowa, Folignano-Maltignano i Oeiras pod okiem Manuela Henriquesa uczyli się trudnej sztuki teatralnej, a przede wszystkim tego, w jaki sposób teatr wykorzystać na lekcjach. Rozgrzewka ciała i głosu, uważność i świadomość, poszukiwanie i uwalnianie emocji, improwizacja, interpretacja, współpraca w grupie - te zagadnienia przewijały się przez cały tydzień.

Jeden dzień warsztatów spędziliśmy w ośrodku kultury założonym w dawnej fabryce prochu - przykład ciekawego pomysłu na rewitalizację terenów postindustrialnych oraz aktywnego zwiedzania muzeum: tutaj Mapa das Ideias wdrażała i testowała rozwiązania angażujące publiczność odwiedzającą muzeum. Mieliśmy też możliwość rozmowy na temat produkowanych przez tę firmę zestawów edukacyjnych dla szkół, które pozwalają opowiadać o historii i kulturze w atrakcyjny sposób.

Podczas tego tygodnia odkrywaliśmy dziedzictwo kulturowe Lizbony, Oeiras i Sintry zwiedzając miasta i najważniejsze zabytki.